Iata ca Ministerul Economiei, Antreprenoriatului si Turismului – MEAT posteaza, probabil in data de 27.05.2021, pe pagina oficiala de internet a institutiei publice in cauza, un anunt cu privire la un obiectiv major asumat politic de alianta de guvenare PNL – USR/Plus- UDMR cu privire la asa zisa mare reforma a “Companiilor din subordinea Ministerului Economiei – profesioniști în conducerea companiilor de stat –“, sens in care publicul interesat este informat ca “Salrom caută CEO”. In fapt responsabilii MEAT cu transparenta decizională în administrația publică preiau selectiv din anunutul postat oficial pe site-ul Societatii Nationale a Sarii SA – Salrom, dar fara a evalua daca continutul anuntului mentionat respecta cerintele legale specifice activitatii aflate in atentia Consiliului de Administratie – CA, respectiv legislatia pendinte guvernantei corporatiste privitoare la selectarea directorului general al Salrom.
Este de neinteles cum reprezentantii MEAT, actionarului majoritar al Salrom, respectiv cei nominalizati de acelasi actionar majoritar in AGOA si CA ai Salrom, nu cunosc legislatia aplicabila in materia guvenantei corporatiste- adica OUG nr.109/2021 (http://legislatie.just.ro/Public/DetaliiDocument/133685, https://lege5.ro/Gratuit/geytsobrgq4a/legea-nr-111-2016-pentru-aprobarea-ordonantei-de-urgenta-a-guvernului-nr-109-2011-privind-guvernanta-corporativa-a-intreprinderilor-publice), modificata si actualizata prin Legea nr. 111/2016 pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 109/2011 privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice, intrucat au publicat un anunt ce nu face referire la legislatia incidenta si nu numai .
Oare nu mai exista in ministerul economiei juristi competenti si specialisti in resurse umane care sa sprijine intocmai dezideratul guvernarii actuale de a aduce pe culmi marete si de ridicat nivel al perfomantei manageriale in putinele companii sau societati nationale ce au mai ramas in patrimoniul majoritar sau unic al statului roman?
Cum este posibil ca un astfel de anunut (a se vedea link-ul http://www.economie.gov.ro/continua-reforma-companiilor-din-subordinea-ministerului-economiei-profesionisti-in-conducerea-companiilor-de-stat-salrom-cauta-ceo, http://www.salrom.ro/doc/public/recrutari/sns-sediu/DG/2021L05Z19-Anunt%20recrutare%20DIRECTOR%20GENERAL-CEO.pdf) prin care se propune doritorilor sa aplice in actiunea de “recrutare” initiata (nu stim de cine pentru ca anuntul este impersonal, nu este asumata de o persoana in drept) pentru finalizarea “cautarilor” Salrom a unui “CEO cu experiență pentru a conduce societatea.”, cand in fapt si drept OUG nr.109/2011 prevede in continutul sau ca pentru conducerea executiva a societatii se face o selectie a unui director general din cadrul consiliului de administrație sau din afara acestuia, ulterior fiind numit de catre “consiliul de administrație, la recomandarea comitetului de nominalizare în urma unei proceduri de selecție pentru poziția respectivă, desfășurată după numirea membrilor consiliului de administrație în conformitate cu prevederile art. 29.”
Mai mult, aceeasi norma juridica stipuleaza printre altele ca “Anunțul privind selecția directorilor se publică, prin grija președintelui consiliului de administrație, în cel puțin două ziare economice și/sau financiare de largă răspândire și pe pagina de internet a întreprinderii publice. Anunțul include condițiile care trebuie să fie întrunite de candidați și criteriile de evaluare a acestora. Selecția se realizează cu respectarea principiilor nediscriminării, tratamentului egal și transparenței.
(7) Publicarea anunțului privind selecția directorilor în conformitate cu prevederile alin. (6) se face cu cel puțin 30 de zile înainte de data-limită pentru depunerea candidaturilor specificată în anunț.
(8) Numirea directorilor se realizează de către consiliul de administrație prin selectarea candidaților din lista scurtă.”
Dupa cum se observa anuntul in cauza postat si asumat public si de catre MEAT nu face nicio referire clara si precisa la aspetele de legalitate anterior specificate, acesta fiind in fapt doar o comunicare poetica de intentie a recrutarii si nu a selectei unui unui director general, cum prevede legea, care sa aiba putinta “să schimbe cursul spre înalta performanță” a societatii, sens in care societatea “pentru a-și realiza visul, caută un CEO cu experiență pentru a o conduce pe acest drum.”
De altfel, la o citire atenta a anuntului se poate constata ca viitorii aplicanti la o astfel de functie de decizie de nivel inalt la nivelul unei societati (companie) nationala nu sunt instiintati despre perioada ocuparii postului de director general care in concordanta cu cerintele legale in vigoare este de un mandat pentru 4 ani, sau in contidii de provizorat de 4 luni de mandat cu posibilitatea prelungirii cu inca 2 luni, obiectivele generale si specifice ale functiei in cauza etc..
Mai mult, viitorul aplicant ce ar putea fi ales in mult dorita functie de director general a Slarom, dupa cum reiese din cerintele de “recrutare” nu de selectie, ar trebui sa aiba, printre cerintele minimal definite de initiatorul impersonl al anunutului in cauza, o mare capacitate si “experiență în recrutarea, construirea și dezvoltarea echipei de directori”.
Din evaluarea semantica a cerintei respective rezulta subliminal ca in fapt dorinta acerba a noilor administratori nominalizati de MEAT in CA al Salrom este ca viitorul director general sa inlocuiasca actuala conducere executiva existenta la Salrom, cu o alta echipa manageriala. Iata ca fara sa doreasca conducerea MEAT sustine in mod fatis politica actuala a guvernarii de a schimba fara respectarea legii conducerile actuale sau provizorii existente la nivelul tuturor societatilor/comapaniilor nationale la care statul este actionar unic sau majoritar.
In acest context, consideram ca responsabilii MEAT, ministrul, secretarii de stat, functionarii in drept, nici nu au citit continutul anuntului deoarece daca ar fi facut aceasta simpla activitate ar fi constatat neconformitatile acestuia fata de cerintele legislatiei specifice unui astfel de demers institutional, cu rol esential in activitatea unei societati/companie nationala la care statul este actionar unic sau majoritar.
Avand in vedere ca modalitatea de schimbare a conducerilor executive ale societatilor/companiilor nationale devine un sport national al actualului guvern, dar fara respectarea legislatiei aplicabile guvernantei corporatiste, situatie ce a inceput sa atraga atentia presei (a se vedea https://www.dcnews.ro/culoarea-politica-si-nepotismul-in-companiile-de-stat-cum-ocolesc-politicienii-ordonanta-lui-boc-badea-ar-trebui-sa-se-soldeze-cu-niste-parnaie_822635.html), in vederea prevenirii producerii unor disfunctii si situatii de antura a afecta major capacitatea de functionare a societatilor/companiilor nationale la care statul este actionar unic sau majoritar cu posibile efecte esentiale negative in situtia economico-financiara a statului, respectiv afectarea internationala a imaginii Romaniei si a increderii investitorilor strategici in domeniile economice in care statul are interes sa atraga resurse financiare semnificative si nu numai, apreciem ca este necesar ca autoritatile publice abilitate in aplicarea, verificarea si respectarea legislatiei nationale sa se implice activ in a stopa practicile actuale fara respectarea legii de catre cei in drept, in domeniul atragerii de resurse umane pentru conducerea executiva a societatilor/companiilor nationale la care statul este actionar unic sau majoritar.
Mentionam ca in data de 21.05.2021 printr-un articol de presa (https://www.incisivdeprahova.ro/2021/05/21/actiunile-lui-claudiu-nasui-ministrul-meat-ce-au-ca-efect-destabilizarea-uneia-dintre-putinele-companii-profitabile-lasate-la-ministerul-economiei-companie-ce-tine-de-siguranta-nationala/), atrageam atentia ministrului economiei, antreprenoriatului si turismului asupra faptului ca membrii CA ai Salrom intentioneaza sa recruteze director general fara sa respecte legislatia incidenta activitatii respective. Dar acum vedem ca acesta sau cei care il consiliaza nu au intreprins masuri in consecinta, ci mai mult si-au asumat publicare respectivului anunt fara o minima verificare a conformitatii acestuia cu normele juridice aplicabile guvernantei corporatiste. Mai mult redactia ziarului “Incisiv de Prahova” a solicitat un punct de vedere fata de anuntul de recurtare al unui nou directorului general al Salrom, raspuns care contrar Legii nr.544/2001 privind accesul la informatiile de interes public nu a sosit, inca, la adresa redactiei noastre pentru o corecta informare a publicului.
Asteptam, totusi, o reactie a MEAT pe subiectul de presa sus mentiona! (Cristina T.).